Älvsjö - Stuvsta
2021-02-14 19:57
Tio spelare blev nio pga sjukdom. Många spelare taggade till tänderna, något vi såg när Stuvsta, för ovanlighetens skull, grep tag i taktpinnen med bra presspel och fint passningspel. Inte många minuter in i matchen testar Alma lyckan i bra läge och målburen skakar av stolpträffen. Felicia får också briljera i mål när hon plockar ner några mycket farliga hörnor. Direkt efter en av dessa hörnor sätts spelet igång snabbt via högerkanten och Alma vräker in ett hårt långt inlägg som Julia distinkt stöter in. Stort beröm till Emilia i detta anfall som drar på sig all bevakning i straffområdet. Stuvsta fortsätter i rasande tempo och Astrid & Freja spelar mycket stabilt på hemmafronten, där de fler gånger använder målvakt under speluppbyggnaden. Innan halvleken är över dunkar Alma distinkt in 0 -2 efter Emma vunnit boll högt och serverat bollen på ett silverfat.

I paus pratar vi om att vi vid några tillfällen hamnat lite "på halvdistans" och varit nära all bli straffade för det. Vi försöker förklara hur och när och hur nära man måste vara i sitt presspel. Av någon anledning känns det som vi gett våra spelare för mycket att tänka på och halvvägs in i andra perioden rör vi till det för oss och vi släpper till alltför många alltför bra lägen. På väg dit har dock Astrid briljerat men en nedtagning som fått Ronaldo grön av avund och Leona har stått för några riktigt vassa räddningar. Linnea W har också fått visa hur sjukt snabb hon är då Julia serverat henne två gånger i djupled. Vid båda tillfällena kommer dock Älvsjös målvakt långt ut och lyckas avstyra. Tråkigt nog slutar perioden 3 - 0 till Älvsjö (tungt men inte orättvist).

Tredje perioden börjar blytungt då Älvsjö dukar in första skottet otagbart i krysset efter bollen lekt flipperkula utanför straffområdet. Vi släpper också till ytterligare ett mål efter diverse förvirring. Det hade fått luften att gå ut vilket lag, men inte F09. Istället för att deppa ihop knyter alla spelare nävarna i fickorna och vågar spela på. Freja, Felicia, och Astrid rullar tryggt runt i bakplan och Freja börja kliva upp i planen med boll för att söka centrala spel alternativt djupled. Vi skapar igen fler bra lägen genom fyndiga korta kombinationer och länge bollar bakom Älvsjös backlinje. Emma räknar också nästa in 5 -3 men avslutet bryts av en heroiskt dykande Älvsjö-back.

Så. Överlag en mycket stark insats av oss men vi blir sjukt bestraffade när vi inte kommer nära i vårt presspel och låter deras spelare vända upp på oss. Under loppet av 15 dåliga minuter släpper vi in 5 mål där vi blir passiva och bolltittande. Men det lämnar 45 minuter där vi spelar bra. Och det är bra, mycket bra. Vi får se många mogna beslut där vi vänder hem och spelar runt, väldigt bra spel från forwards som löper rätt och några tekniska godbitar.

Spelare: Alma (1), Astrid, Emilia, Emma, Felicia, Freja, Julia (1), Leona, Linnea W
Tränare: Eric, Kalle o Patrik

Sollentuna - Stuvsta2021-08-22 23:27