Sollentuna Silverdal FK1 – Stuvsta IF
2021-02-20 20:48

Humöret steg på en gång vi klev in på planen, glada utrop om att ”man halkar ju inte omkull”. Det spelade ingen roll att det låg en fin och uppvärmd fotbollshall alldeles bredvid eller att det var lite snöblandat regn, humöret var på topp. Just humöret höll i sig genom hela matchen och var en av lagets starka sidor idag. När våra spelare har rätt inställning och lust att kämpa vet vi att det kan hända magiska saker!

Första perioden blev traditionsenligt lite trevande för Stuvsta. Ganska snart märktes det dock att det inte var några duvungar vi mötte då Sollentuna pressade på hårt och hade ett tydligt närkampsspel. 1 – 1 slutar första perioden, tyvärr var det ingen i Stuvsta som var målskytt för något av målen, men vi satte stundom bra tryck på Sollentuna och vår vilja att löpa var det absolut inget fel på.

I andra perioden hade ofta Sollentuna hård press på Stuvsta och vi hade stundom inte den spelbredd vi önskade. Vi hade dock humör och vilja vilket gjorde att vi successivt växte i närkampsspelet och vi hittade också tillbaks till positionerna. Andra perioden bjöd på flera bra chanser för både Stuvsta och Sollentuna, många fina lägen, uppspel, passningssekvenser och närkamper, men inga mål.

Tredje perioden blev lika händelserik som andra perioden plus att vi fick se ett antal mål. Nora går upp på högerkanten och ser till att placera sig rätt och får på så sätt in 1 – 2 till Stuvsta. I 13:e minuten kvitterar Sollentuna, 2 – 2 och spänningen är olidlig. Ungefär 15 minuter in i 3:e perioden bryter My (som outtröttligt jagat Sollentunas backar sedan periodens start) en passning och ser till att vi har ett slutresultat, 2 – 3 till Stuvsta.

Genom alla perioder kunde vi beskåda riktigt starka målvaktsinsatser: Först Alva, sedan Elin och slutligen Iris fick göra skäl för sin lön och lyckades alla rädda upp flera farliga situationer med tydliga ingripanden.

Sollentuna var riktigt bra på både närkamper och att spela runt oss (pass bakåt, via målvakt och sedan byta kant) vilket gjorde att vi i vissa lägen fick springa löjligt mycket. Nu gör ju inte det så mycket om man har en helt outtröttlig My som forward i laget (men ibland har man ju inte det).

Vi ledare var efteråt mycket imponerade över hur tjejerna lärde sig och anpassade spelet efter sina motståndare. De gick in i hårda närkamper och höll både humör och kämparanda uppe hela matchen! Vi fick till så många otroligt fina spelsekvenser och vi tränare såg individuella framsteg och prestationer hos alla spelare idag. Detta fick hela laget att växa och just detta (tycker jag) är det absolut bästa med att vara tränare!

På planen: Alva, Astrid, Elin, Emilia, Emma A, Felicia W, Iris, My och Nora.

Tränare: Anna, Christopher.

Sollentuna - Stuvsta2021-08-22 23:27