Även om Stuvsta IF jobbar med fotbollsspelare och vill självklart få så duktiga fotbollsspelare som möjligt, så ser vi att den primära och viktigaste uppgiften vi som fotbollsklubb är att få barn och ungdomar intresserade av fysisk aktivitet. Vi är övertygade att fysiskt aktivitet och fotboll i detta fall, har många fördelar ur ett hälsoperspektiv. Och barn som är fysiskt aktiva utvecklar ofta ett livslångt intresse för fysisk aktivitet och håller sig aktiva även i vuxen ålder. Och fotboll är en aktivitet som de flesta kan vara med på och som kan utövas långt upp i åldrarna.

Utifrån ett hälsoperspektiv är det alltså viktigt att alla får vara med och utveckla allsidighet och ett intresse för att röra på sig, även på lång sikt. Om fotbollen är lustfylld och om den anpassas till spelarnas fysiska, psykiska och sociala mognad har den positiva effekter på såväl den fysiska som den mentala hälsan.

Men även om fotboll är en säker sport med förhållandevis få skador, så inträffar det. Och även om fotboll ska vara lustfyllt och roligt, så vet vi också att ibland mår man sämre psykiskt vilket inte är konstigt. Om du upplever återkommande besvär som hindrar dig i vardagen och att göra sådant som är viktigt för dig, kan du behöva hjälp. Det är därför viktigt att du söker stöd och hjälp i tidigt skede.  Ett första steg kan vara att berätta för någon du litar på, till exempel en partner, vän, förälder, lagkamrat eller tränare.

Och med bra förebyggande träning så kan man minska de fysiska skaderiskerna väsentligt. Men ibland är olyckan framme, och med rätt åtgärder så kan man minska skadetiden, samtidigt är det viktigt att veta när kan man återgå till spel utan ökad risk för följdskador. Även med rätt kunskap

I denna sektion (se menypunkter ovan) hittar ni därför information om bl a:

• Skadeförebyggande träning/åtgärder
  • Akut omhändertagande
  • Rehabilitering / återgång till spel efter skada
  • Information om psykisk hälsa och kontakter om man mår dåligt

Inga aktiviteter inbokade
Nyheter från föreningen