Sätra girls 2020, Los Blancos
2020-10-25 22:26
Tack Sätra!
Klassiskt höstväder och fyra matcher (visade det sig) på Sätra BP väntade en 8 spelare stark Stuvstatrupp. Tränarstaben hade kvällen innan pratat om "totalfotboll" och tagit inspiration av Die Manshaft mot Brasilien VM 2014. Vad kunde gå fel?

Försnacket och fokuset skulle ligga på spelvändningar hålla ihop laget, och kanske viktigast av allt: erkänna för oss själva hur mycket vi älskar fotboll och hur mycket fotboll vi faktisk kan.

Tullinge:
Våra "ärkerivaler" stod för motståndet i inledningsmatchen och givet hur mycket vi spelat mot dem känns det som vi kan varandra utan och innan och det visade sig också på planen. Vi visste att nyckeln var att våga spela sjukt högt på dem och aldrig låta deras forwards komma rättvända något som alla tjejer verkligen förstod. Och som tjejerna levererade, tror ingen i tullinge fick mer än en tiondels sekund med bollen innan de hade spelare i rygg. Vi kunde komfortabelt vinna med 4-0, mycket tack vare strålande presspel av Leona. Nollan intakt tack vare modigt spel av Alva i mål, som likt Manuel Neuer mötte två givna frilägen högt upp på egen planhalva. Mål av Ida, Alma Linnea och Julia (tror jag). Målskyttarna kan egentligen kvitta eftersom det verkligen var laget som gjorde det i denna match.

Sätra
Cupvärdarna var näst på tur och redan stolta tränare manade på sitt manskap med "fortsätt våga ligga högt och fortsätt våga vara bra". Per omgående tog vi tag i taktpinnen och Ida trollade in bollen med tån på hörna Julia rullade enkelt in tvåan efter ett bra anfall på högersidan där Alma lossat stora kanonen och målvakten släppt retur som Alva osjälviskt petade till Julia för öppet mål. Sedan går vi tyvärr ner i tempo och släpper in 2-1 lite billigt men tar oss samman och bjuder på ett av dagens mål där hela laget släpper bollen på två touch i ordning (om inte minnet sviker mig). Freja - Svea - Alma - Alva - Julia (igen öppet mål). Fotbollsgodis :-)

Vid detta mål ser vi också tydlig medveten rörelse på spelarna _utan_ boll, något vi efterlyst länge.

Vårby
Återigen pratar vi om vikten av ett kort och tight lag och våga spela ut och nu är maskinen verkligen igång. Tjejerna verkar lite sura på att dom inte presterat matchen innan och dom bjuder på strålande fotboll i 2x15 minuter. Målen regnar men det tränarna är nöjda med är hur moget vi vårdar bollen och hur många korrekta beslut alla spelare tar. Tror det slutar 7-1 efter ett straffmål, två mål direkt på hörna, Alma med magen (?!) och Linnea med båda knäna (!?). Vi ser igen vikten av att våga spela med målvakten högt när Vårbys fiskare fångas upp Leona. Vid minst två tillfällen blir tänkbara frilägen till ingeting tack vare detta.

Segeltorp
Tränarna mindes med fasa matchen mot Segeltorp i Sanktan där Stuvsta blivit rejält utspelade så vi hoppade bara att tjejerna skulle orka fortsätta hålla ihop laget och spela för varandra för att kunna ge dem en match denna gång. Nu kan jag kallt konstatera att det är svårt att hitta tillräckligt många superlativ för att beskriva lagets insats i denna match så ni får hålla tillgodo med lite godbitar jag minns.
Freja som missar när hon kliver in framför sin spelare (första hon missar på hela dagen), ingen blir orolig för Ida har redan tagit fyra steg ner på rätt sida och samlar in bollen lugnt.
Samma Freja får en spelvändning och på ett tillslag tar 10 meter framåt samtidigt som hon håller upp blicken och levererar en pass på millimetern fram till Linnea som distinkt sätter bollen i mål.
Alva rullar en enkel 2-meters pass i sidled till Alma och sedan sätter av som en galning i djupled och får bollen tillbaka, perfekt i steget.
Ida som tar emot på inre mittfältet, Creyuff-vänder med blicken upp och server Julia som redan är på språng.
Svea som utan instruktion kliver upp till mittcirkeln vid offensiv hörna.

Jag tror det slutade typ 4-0, men det kvittar, jag blev glad in i hjärtat när både defensiv och offensiv funkar så bra som det gjorde nu.

Spelare:
Alma, Alva (MV), Freja, Ida, Julia, Leona (MV), Linnea W, Svea (MV)
Ledare: Klopp & Simeone

Sollentuna - Stuvsta2021-08-22 23:27