Sollentuna - Stuvsta
2021-08-22 23:27

(ej korrad ännu)

Borta mot Sollentuna. Alltså en bit att köra och givet lite trafikkaos var bara tvp spelare i tid till samlingen. Det är i alla fall vad undertecknad misstänker då han valde fel fil på Essingeleden.

Inför matchen pratade vi om:

- Vad "kämpa" betyder

- Vad "offensiv löpning" betyder.

"Kämpa" betyder att man aldrig ger upp och man glömmer sina misstag direkt.

"Offensiva löpningar" betyder att yttrarna ger sig av i maxlöpninar när läge uppstår, ofta då centrala mittfälataren har bollen rättvänd i kontroll.

Nåväl: Sollentuna sparkade av och vi tränare inser att vi möter ett bra lag. Vi är på tå och ligger rätt i våra positioner men Sollentuna rullar runt bollen på ett "skolat" sätt, när vi erövrar bollen visar vi att vi också kan spela boll och efter sådär 5 minuter tuffar det till och spelet blir mer intesivt. Det smäller rejält i närkamperna på mitten och ingen spelare viker ner sig det minsta. Kan nu passa på att nämna att Sollentuna har _stora_ spelare, deras "små" spelare är som våra stora, dock utan att vara "stabbiga". Ofta märks det att det saknas både centimeter och kilo för att riktigt hävda sig i närkamperna.

När allting kommer omkring gör båda lagen en mycket bra första period, främst defensivt, då inga klara lägen skapas då bägge lagen jobbar intesivt i hemlöpninarna. Det vi tar med oss är att vi vid fler tillfällen gjort det vi innan matchen kommit överrens om: yttrar som löper när innermitten haft bollen rättvänd. Så även om vi inte skapat klara målchanser har intentionen funnits där.

I paus får tjejerna det beröm de förtjänar. De har spelat bra och de vi ville se har vi fått se. Vi känner däremot att vi behöver vara lite kyligare innan vi drar iväg i djupled och då göra det ännu mer ordentligt. Och som tjejerna lyssnade, vi kliver ut i andra perioden och spelar en fantastisk fotboll och endast bländande försvarsspel och målvektsspel hindrar det från att bli både ett och två noll. Extremt ologiskt att Sollentuna gör 1 - 0 via stolpen efter ett motlägg. Luften går ur oss lite och av bara farten gör de också 2 - 0. Det efter den överlägset bästa räddning vi sett i F09 av Nike. Extra bistert alltså. Som väl är kommer vår replik per omgående då Siri står för en regelrätt "sombrero" på vänsterkanten, får bollen lite för lång ifrån sig men Alma sicker fram en tå och får bollen retfullt enkelt förbi den utrusande Sollentuna-keepern. Från bänken känner vi "nu jävlar har vi dom", men efter diverse mystiska motlägg kan Sollentuna dryga ut till 3 -1 kort innan paus.

Det är en hög sura spelare som kommer ut till pausvila som inte alls vill lyssna på oss tränare som (helt ärligt) säger att de spelar en bländande fotboll och att fotboll (såsom livet) ibland är mycket orättvist.

Men på det igen bara. Tredje perioden är minst lika välspelad som de tidigare två (om inte bättre). Båda lagen kombinerar fint, dels som effekt av att det är skickliga spelare och att motsåndarna inte orkar spela bra defensivt. Vi hittar hela tiden runt i backlinjen för att sätta upp forwards/innermitt med enkla bollar för att sedan sätta fart på kanterna gång på gång skapar vi lägen och farligheter men när det väl hettar till finns inte kylan och skärpan där och sista perioden slutat, som den första, mållös.

Kort summering av alla spelare i bokstavsordning, rättvist va :-)

Alma: Springer som ingen annan som innermitt och ytter och börjar verkligen få klart för sig vad man använder sin fina teknik till. Stod för en riktig kölhalning av en Sollentunaspelare och Stuvstas mål.

Alva: Oj vad kvick hon är med bollen och det är helt sjukt att hon vinner 50% av närkamperna hon ger sig in i mot spelare som väger dubbelt så mycket som henne. Som målvakt: 0 instäppta

Astrid: Idag var trollspöt framme fler gånger, sulvänder och L-fintar ut-och-in på mittfältet och severar löpande yttrar på Xavi-maner.

Emma: Har sagt det förut: Emmas första tre steg i hennes löpningar är världsklass. Defensivt kan hon vara tre meter efter sin motspelare utan att vi tränrare blir oroliga, offensivt tar hon tre kvicka steg och är förbi.

Freja: Tar i snitt noll felbeslut varje match, alltid på rätt sida, ger sig aldrig och galet bra spelblick.

Julia: Trots att hon väger hälften av de spelare hon möter vinner hon de flesta närkamper på ren tjurskallighet hon har också den underbara egenskap att gå på mål med livet som instats.

Leona: Tror hon kan spela överallt på plan, men som back är hon extremt bra. Positionssäker, följsam, lugn och tar bra beslut hela tiden.

Nike: Målvakt två perioder.  Årets räddning (den kan man aldrig ta ifrån henne). Bra med fötterna. De mål som blir går inte att göra någonting åt. På plan (tredje) förlorar hon (som vanligt) inte en närkamp. Hennes spelsinne och passningsfot och tillslag är nu också riktigt bra.

Nora: Brutalt snabb och stark, troligen bara Nora som kunde mäta sig i stryka med Sollentuna. Och idag: hemjobb, vilka hemjobb.

Siri: Mycket saker som är bra... men en sombrero skojar man inte bort, det är världsklass. https://www.youtube.com/watch?v=Q1LQ6rlen2g

Vi summerar en helg med träningsmatcher med en ynka poäng. Men, vad säger man om dåliga genrep...

Tränare:

Eric & Kalle

PS: Intressant nog satt ett gäng "tuffa kids" nere vid vår högra hörnflagga och försökte psyka våra backar. Inte fan brydde vi oss om det.

Sollentuna - Stuvsta2021-08-22 23:27
Stuvsta - RSF2021-06-21 23:12