En helhetssyn på fotbollsfys

Inom fotboll bör den fysiska träningen i stor utsträckning vara integrerad med fotbollsträningen. Om spelarna ser en tydlig koppling mellan fysisk träning och fotbollsträning blir de mer motiverade och träningens effekt ökar.

Målsättningen med fysisk träning inom ungdomsfotbollen är att ungdomarna utvecklas så att de kan spela fotboll och tåla matchens krav, det vill säga träna skadeförebyggande. Detta bygger på ett integrerat synsätt där fysisk träning och fotbollsträning sker samtidigt. Spelarna utför fotbollsanpassad fysträning som på olika sätt belastar kroppen enligt spelets krav. Om spelarna ser och upplever en tydlig koppling mellan fysisk träning och fotbollsträning blir de mer motiverade och träningseffekten ökar.

En god fotbollsfysik leder till flera positiva effekter. Allra viktigast är att den minskar risken för skador. Att spelarna håller sig skadefria leder både till förstärkt utveckling och till att fler fortsätter att spela fotboll längre. En god fotbollsfysik förbättrar även prestationen. Genom att spelarna gradvis förbättrar sin fotbollsfysiska förmåga skapas förutsättningar för flera explosiva fotbollsaktioner av hög kvalitet.

Målet är att spelarna ska kunna utföra aktioner med hög explosivitet både i början av matchen när de är pigga och i slutet av matchen när de är trötta. För att klara av dessa matchkrav krävs såväl explosiv träning med lång vila som explosiv träning med kort vila.

Fotbollsfysiska grundkvaliteter

De fotbollsfysiska grundkvaliteterna behöver inte vara maximerade var för sig hos fotbollsspelare. Det viktiga är att spelarna kontinuerligt får träning inom samtliga områden. Fotbollsuthållighet tränas framförallt genom spelövningar och färdighetsövningar för de fotbollsfysiska egenskaperna (förbättra/behålla återhämtningsförmågan mellan fotbollsaktioner).

Fotbollsfysiska grundkvaliteter (se även specifika sidor för mer detaljer):

Beroende på ålder så bör fokus vara mer eller mindre på olika områden och mottagligheten varierar. På bilden nedan innebär grön färg hög prioritet och orange färg betyder låg prioritet medan gul ligger mittemellan som medelprioritet.

Följ oss på sociala medier