Stuvsta - Värmdö
2021-06-05 21:29

Solen sken från en klarblå himmel och vi snackade igång 6 av bara totalt 8 spelare inför drabbningen mot Värmdö. Igen återkom temat att vi vill visa att vi vill vinna. Scout-Eric hade på förhand varnat för att Värmdö var riktigt bra.

Till vår stora glädje stannade domaren från tidigare matchen kvar, en mycket tydlig och bra domare. Densamme blåste igång matchen och vi inlede lite trevande, vår ovana trogen. Efter sådär 5 minuter och efter lite ropande av direktiv från sidan får vi grepp om det välspelande Värmdö. På ett lite för löst uppspel som Värmdös ytter inte möter vinner Emma boll genom att på klassikt "Emma-maner" flyta förbi och enkelt servera Siri som kontrollerat sätter 1-0 efter backen.

Nu drar matchen igång på allvar. Värmdö och Stuvsta spelar fotboll i aboslut toppklass med snabba kombinationer, spel på yta, kortare spel och längre spel. Lika bländade är lagens försvar då det krävs något alldeles extra för att komma till målchans. Och just detta kommer efter ca kvarten då Siri bjuder på matchens delikatess då hon kroppsfintar "hemåt" när hon ska ta emot bollen men vickar fram den framåt och kommer förbi sin back och avlutar med tån. Fin räddning av Värmdömålvakten. I matchens sista minut kvitterar Värmdö med ett riktigt klassavslut i bortre krysset. Måvakt för perioden, Astrid, är helt svart i blicken när hon kommer ut till paus.

I paus pratar vi om att vi ska fortsätta på samma sätt men vara extra noggranna med att innermitten inte ska jaga så mycket boll högt i plan utan att vara mer kylig. Den vansinnigt fina fotbollen fortsätter från båda håll och båda lagens försvar spelar briljant, det krävs något alldeles extra för att komma igenom eller ens komma till avslut. Halvleken slutar 0-0. Då har ändå Stuvsta snott ihop några av de finaste anfall vi sett där Astrid/Alma/Alva kombinerat på ett tillslag där alla tre varit i rörelse. Samt Julia som vi fler tillfällen varierat mellan att möta och hitta luckan mellan ytter och back.

Inför tredje inser vi att vi har 8 sjukt bra, men tröttnade spelare. Vi har inga vidare direktiv till våra spelare mer än att acceptera att ni kommer bli sjukt trötta. Vi går ut och gör som vi gjort det tidigare perioderna och får nu bra kontroll på spelet. Vi vaskar fram några helvchanser innan Felicia prövar från distans och träffar kryssribban klockrent. Returen tar på en Värmdöhand och domaren blåser straff. Efter divers kackel om vem som skall ta levererar bänken tydligt direktiv att: "Freja tar". Samme "direktiv-givare" kan sedan konstatera att han troligen inte överlevt kvällen om Freja missat. Men hon är säkerheten själv från 9 meter. Sista 10 minuterna är sedan en desperat jakt på kvittering från Värmdö där viss panik smyger sig in i vårt spel. Värmdö passar också på att pricka ribban på frispark men vi krigar oss till seger med 2-1.

En fantastisk insats av 8 rejält slutkörda tjejer!

Spelare:

Alma (C)

Astrid (MV1)

Alva (MV3)

Emma

Freja (1)

Felicia (MV2)

Siri (1)

Tränare: Eric, Kalle & Patrik

Dagens spelare går till Siri för hennes briljanta aktion (ovan) och många riktigt bra löpningar, kanske vi ska kalla henne "Myrängsexpressen". Weltklasse!

Sollentuna - Stuvsta2021-08-22 23:27
Stuvsta - RSF2021-06-21 23:12