DOMARE - EN VIKTIG TILLGÅNG- DOMARUTBILDNING

Som domare i Stuvsta IF är du en viktig tillgång för att den dagliga verksamheten ska kunna fungera. Vi ser därför domarutbildning och karriär som en lika viktig del av verksamheten som fotbollsutövandet.

Domarutbildning:

Stuvsta IF erbjuder årligen från 14 års ålder en kostnadsfri grundutbildning för våra ungdomar som vill ta klivet till att bli domare. Information om utbildningarna når våra spelare via mail. Efter avslutad kurs har man möjlighet att döma matcher i S:t Erikscupen inom föreningen, men även träningsmatcher eller på cuper föreningen anordnar.

ARVODERING

Digitala domarkvitton

Under förra året började Stuvsta IF och STFF använda digitala kvitton / betalningar för lag som spelade 11 mot 11. Från och med i år (2023) kommer Stuvsta IF bara använda sig av digital domarkvitton/ersättning för alla årskullar och seriespel, detta för att underlätta för våra ledare och föreningen.

• 5-mot-5

Vid 5 mot 5-spel är det Stuvsta IF som tillsätter domare. Då förbundet endast stöttar digitala kvitton för vissa årskullar har vi i Stuvsta IF valt att använda oss av Domarkvitto.se för digital ersättning för våra domare.

Detta innebär att ledare inte längre betalar via swish eller tar emot utskrivet domarkvitto. Ni som ledare ska alltså INTE ta emot några papperskvitton eller swisha domarnas pengar. Istället godkänner domarna själva matchen genom domarkvitto.se (om de dömer 5 mot 5). Kansliet betalar sedan ut ersättningen direkt till domarna.

Vid frågor kontakta kansliet: Kansliet@stuvstaif.se

• 7 mot 7, 9 mot 9 & 11 mot 11

Vid 7, 9 och 11 mot 11-spel är det STFF som tillsätter domare (Vem domaren är till varje match finner man på STFF:s hemsida). Domarna som STFF tillsätter lägger in ett digitalt kvitto i Fogis som lagets ledare sedan godkänner i Fogis. Ledarna behöver således inte lägga ut några pengar eller lämna kvitto på kansliet.

Kontakt domaravdelningen: https://www.stff.se/domare/

Om domaren inte dyker upp

Hemmalaget ska gärna kontakta domaren dagen innan match för att säkerställa att domaren dyker upp. Om domaren inte dyker upp, ansvarar hemmalaget för att matchen ändå döms. Ersättningen till den nya "inhoppande" domaren (om hen inte är registrerad i dommarkvitto.se via föreningen) sker i dessa fall genom ett underskrivet domarkvitto som lämnas till Kansliet.

Dessa domarkvitton kan du finna HÄR

• Vid 5 mot 5 matcher

Om en domare inte dyker upp till dessa matcher vill Stuvsta IF bli informerad om detta. Ring således kansliet dagen efter eller maila till: Kansli@stuvstaif.se

Om en domare inte dyker upp till matchen är det av yttersta vikt att ni som ledare informerar om detta till kansliet. Detta för att denna domare inte ska erhålla ersättning för matchen, samt för att vi ska kunna kvalitetssäkra våra domare i Stuvsta IF. Utbetalning till domare sker senast en vecka efter genomförd match.

• Vid 11 mot 11 matcher:

Stockholms fotbollförbund vill veta om domaren inte dykt upp till dessa matcher. Ring följaktligen STFF på telefonnummer 08447500 och begär ”domar-avdelningen” om domaren inte dyker upp.

Matcher utanför seriespel

Vid matcher utanför seriespel står laget själva för domarens arvodering. För dessa matcher används istället ett utskrivet domarkvitto som ska redovisas i lagkassan.

Dessa domarkvitton kan du finna HÄR

För att du ska få tillbaka dina utlägg för domare som ska betalas genom utskrivna domarkvitto, måste du tänka på följande:

• Ta reda på hur stort domararvodet är för ditt lags serie och kontrollera summan innan du betalar
  • Se till att alla uppgifter på domarkvittot är ifyllda och att det är ett domarkvitto du får av domaren. Inga andra kvittotyper är giltiga.
  • Om domaren inte kan uppfylla ovan punkter ska du INTE betala något. Be domaren kontakta kansliet för att få betalning i efterskott. Kontakta kansliet och berätta vad som hänt.